Etiketter

butikktips (54) Elgseter (313) Ferie (117) hund (866) Hverdag (471) interiør (114) jakt (238) Jul (301) Krokskogen (237) mat (446) Matauk (62) new York (153) oppskrift (196) Reise (227) restauranttips (125) Salat (20) Saus (9) suppe (7) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (13) vinterpalasset (260)

tirsdag 23. august 2016

Reinsjakt, dag 2



Nok en dag med bra med observasjoner av dyr, gøy! Startet dagen med å gå opp mellom Tissvola og Smørholet, der er det et fin lite område som reinen gjerne trekker gjennom på vei fra nord til sør. Satt der og fikk se en fin flokk på Tannvolsmyra, noen dyr sørøst for meg og etterhvert kom det også opp en liten flokk fra nord som skulle krysse gjennom skaret. De dyrene som var i nærheten var for smått, så der ble det kun med å nyte synet og se på. Jeg hadde bestemt meg for å dra til Tannvola andre del av dagen om det ikke skjedde noe som tilsa noe annet. Så i ettiden gikk turen ned og rundt til andre siden av Tissvola og opp lassbærerveien mot der jeg skjøt i fjor. Da jeg kom opp på hogstflata der bukken datt, stod det en fin flokk opp mot himmelen på Tannvola. De bikket utover i retning sørspissen av Tannvola, så jeg holdt meg i skogen og skyndte meg i den retningen flokken så ut til å være på vei. Da jeg kom på sydspissen, viste det seg at flokken ikke hadde sluppet seg så langt ned mot skogen allikevel. De gik litt hit og dit oppe i høyden, det var 2-3 jegere oppe i fjellet, og reinen klarte ikke helt å bestemme seg for hvor de turde å gå. Tett stod de også, så det var dårlig med muligheter for jegerne. Men plutselig bestemte de seg, slik de pleier å gjøre, og dro på nordvest. Fordelen med å gå nede i skogen, er at en kan bevege seg raskt og uten å tenke på å bli sett. Allikevel hadde de kommet ned i skogen før jeg var der hvor det hadde skjedd, så jeg fant meg en stor hogstflate og ei furu å sitte under og ventet en god stund der med en sterk følelse at her ville de fort kunne dukke opp igjen. Vinden tilsa ikke at de kom til å drive på nordvestover. Da klokka begynte å nærme seg sju, innså jeg at det ville bli for sent å skyte rein den dagen såpass inn i terrenget. Men da jeg reiste meg, syntes jeg at jeg hørte et grynt, så var det stille igjen... Jeg gikk et-par hundre meter til, så kom det et par grynt til i det fjerne... Da klarte jeg selvsagt ikke å motstå fristelsen, og fulgte på der lyden kom fra. Det var en lang periode med stillhet, og i det jeg fant ut at "nei, nå må jeg gå mot bilen" så kom flokken drivende oppover (mot Tannvola igjen) på siden. Jeg huket meg ned og fulgte med på fremdriften, men med beskjed til meg selv om at jeg kunne følge med på flokken, men må IKKE skyte... I det flokken hadde passert oppover (de gikk i kanten av flata der jeg hadde ventet på dem), fulgte jeg etter på god avstand (dyrene beitet og hadde ikke hastverk). En storbukk ble hengende litt bak og stoppet opp litt og da fikk jeg han med bredsiden til, frustrerende! -da var klokka 19.45, fortsatt 15 minutter igjen som det var lov å skyte. Flokken vinklet etter hvert sørover og holdt seg i skogbåndet opp mot Tannvola, jeg holdt følge med dem ganske langt på vei mot bilen. De gryntet og markerte seg fælt, det virket nesten som om de ville erte meg litt, siden tiden min var brukt opp... Slik de reinene beveget seg, ser jeg ikke bort fra at de passerte skaret jeg satt i på søndagsmorgenen morgenen etter, men det vet ingen...
Det ble hjemtur på meg, måtte være klar for min første første skoledag.




På vei ut fra bilen, litt over seks


Øversjøen og Tannvolsmyra bak  

Bilde fra sørspissen av Tannvola. Flokken kan sees som en mørk stripe like oppunder steinen øverst i fjellet

Der kommer de! Troll i eske!


Flokken beveger seg opp mot Tannvola igjen

To bukker som spiser tett

Hvem trenger selfiestick når det finnes furuer som kan gjøre jobben..?

Kart over jaktområdet





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar