Etiketter

butikktips (54) Elgseter (313) Ferie (117) hund (866) Hverdag (471) interiør (114) jakt (238) Jul (301) Krokskogen (237) mat (446) Matauk (62) new York (153) oppskrift (196) Reise (227) restauranttips (125) Salat (20) Saus (9) suppe (7) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (13) vinterpalasset (260)

lørdag 20. august 2016

Reinsjakt, dag 1

Ut fra vinden de siste to dagene, falt valget på Akshaugen for oppstart av årets reinsjakt. Parkerte på parkeringsplassen 1.30, og var ute 6.30. Tidligere i seng i kveld, så da er jeg ute til seks i morgen i alle fall.
Rett opp på Akshaugen og bak, og der var det rein! Flokk på flokk på flokk kom det, stort sett smådyr. Det kom til slutt en bukkeflokk, men da hadde det fylt seg opp med så mye folk på hver en haug der, at det bare var å nyte utsikten fra høyden. Om jeg hadde hatt flaks, hadde jeg hatt sikker bakgrunn der jeg satt, men noe annet ville bare vært dumt å prøve seg på. Dessuten løp dyrene fra retning til retning, for å komme seg unna. Det var nok borti 1000 dyr å se der totalt i løpet av morgenen/formiddagen, men det fikk bli med opplevelsen.
Halvveis trakk jeg meg over på andre siden, kikret ut over Misterfløyet og Tannvoltangen, "svart myr"... Tenkte å avslutte dagen på Stonga, men da jeg kom dit var det så mye folk der, langs veien, på parkeringsplassene og oppover flatene, og alle jaktet på samme flokken... Så jeg bestemte meg enkelt og greit for å TS kvelden en time før jaktslutt (ikke lov å skyte etter 20.00) for en gangs skyld. En pen bukk midt inne i flokken der, men å krype i kø for å jakte på samme reinen er ikke av interesse. Nå drar jeg nedover Misterdalen, for å se etter rein der i morgen. Det gledes!


Fine fine Sølenmassivet lørdag morgen


Rein



Mer rein

Enda mer rein, se siluettene i bakgrunnen av dyrene, sannsynligvis en effekt som har oppstått på grunn av fotografering gjennom kikkerten, morsomt!



Høsten er på tur



Sølenmassivet i bedre vær




Stonga, en liten flokk på hele området som løp fra jeger til jeger. Dette bildet er tatt fra veien.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar