Etiketter

butikktips (55) Elgseter (314) Ferie (117) hund (877) Hverdag (483) interiør (115) jakt (238) Jul (301) Krokskogen (237) mat (447) Matauk (62) new York (153) oppskrift (199) Reise (227) restauranttips (125) Salat (22) Saus (9) suppe (7) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (13) vinterpalasset (260)

onsdag 17. august 2016

Jaktmobilen er klar!


På søndag var det endelig noen fritimer med oppholdsvær (og sol til og med!), så da var det mulig å foreta en grundig rengjøring og klargjøring av jaktmobilen (reinsjakta starter jo på lørdag!)! Ut med alt, støvsuging og vasking i alle kriker og kroker og inn igjen med det jeg har bruk for i reinsjakta, spesielt elgjaktutstyr ble lagret på solariumsrommet til den tiden kommer. Våpenet er forøvrik selvsagt ikke lagt ut enda.
Etter jobb på mandag ble det en liten tur til XXL for litt påfyll i utstyrsveien:
En grønn halvstor sekk, fordi at så lenge jeg jakter storbukk må jeg uansett leie transport ut av terrenget for felte dyr, med andre ord trenger jeg da ikke å dra rundt på en 120 l sekk, de siste par årene har jeg derfor stort sett brukt min svært så behagelige Fjällräven Funäs 45. Ulempen med den, er at den er svart, og det er det ikke stas å gå med i fjellterrenget på jakt, dessverre finnes ikke Funäs 45 i en "fjellvennlig" farge. Jeg hadde bestemt meg for å kjøpe med Norrøna Hjerkinn (40 l) i fjor, men valgte da å avvente, siden vi skulle flytte (til USA)... Sånn ble det ikke, så da ble det Hjerkinn-sekk i år istedet.
Med de temperaturømfintlige hendene mine går jeg nesten alltid med tynne hansker under jakt, jeg har hamstret av de supertynne i USA (Bass Pro), men på XXL fant jeg noen fine halvtykke og vindtette (det viktigste egentlig) hansker fra Norrøna, Norrøna Finnskogen dri gloves usx, så de måtte bli med hjem. (Naturfargede jakthansker er forøvrig forbruksvare... Rett som det er må de av, og da er det fort gjort at en ikke blir med videre, de er jo kamuflert med overlegg...)
En superdeilig grønn kosegenser til 99,- fikk bli med, likeså en bitteliten beholder med propangass. Det er greit å kunne lage seg en varmende tekopp eller lignende i reinsjakta, og stormkjøkkenet oppleves som litt baskete å dra frem, så prøver med denne med en enkel brenner på toppen (som jeg var så heldig å vinne i en utstyrskurv i forbindelse med en fotokonkurranse Matprat arrangerte en gang)nå, for å se om den blir brukt.
Nå mangler bare en hodelykt av enkleste sort (leselys) og noen smoothie og et-par 200-grammere og litt knaskerøtter, så kan dagen bare starte!

I prosess

Skal bli godt å sove her!

Utgifter til jaktutstyr er som kcal når du er syk: de teller ikke! 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar