Etiketter

butikktips (54) Elgseter (313) Ferie (117) hund (866) Hverdag (471) interiør (114) jakt (238) Jul (301) Krokskogen (237) mat (446) Matauk (62) new York (153) oppskrift (196) Reise (227) restauranttips (125) Salat (20) Saus (9) suppe (7) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (13) vinterpalasset (260)

onsdag 3. august 2016

Overfalt av gangstersauer!

Gangstersauene (=sjefene på Skjerdingen)

Ja, tro det eller ei, i dag fikk  rett og slett juling av to aggressive tikker med deres fire lam som støttespillere!
Vi kom oss sent ut på tur i kveld, det ble en lang arbeidsdag, men med viktige oppgaver i boks! Godt fornøyde med det, hadde vi tenkt å kjøre et sted for å gå derfra, men på grunn av dårlig trykk i det ene bakdekket, måtte vi bare parkere bilen ved hytta igjen(og håpe ikke trykket har blitt enda dårligere til i morgen, så vi kan rulle forsiktig til Koppang eller Ringebu for å fylle på med mer luft). Så det ble en liten rur fra hytta og til og langs Friisvegen. Men det var altså på returen det ble bråk!

Mellom Sætra og hotellet er det et smalt parti, med gjerde på begge sider av veien, og der stod det seks sauer, to tikker med to lam hver. Vi ønsker jo ikke at hundene skal komme nærmere sauer enn nødvendig, av hensyn til sauene og deres stressnivå. Så hadde det vært mulig hadde vi gått utenfor veien, men det var det ikke rom for her. Da vi kom gående og sauene stod i veien kortet jeg inn båndene mest mulig (ca. 1 meter) og låste snellene. Jeg holdt hundene tett inntil meg og går lengst mulig ut i grøfta, for å få mest mulig avstand til sauene, som ikke bare ikke flyttet seg, de gikk mot oss også (men det er det en del nysgjerrige sauer som gjør, de vil ha oversikt over situasjonen). Men, da vi prøvde å skynde oss uforstyrret forbi kom den ene tikka løpende rett mot oss med resten av gjengen hakk i hæl og stanget Lakka (som var ute av stand til å gjøre noe som helst i sitt korte bånd, som også var festet til mitt midjebelte) over ende og tråkket på henne, samtidig som den andre tikka gjøv løs på Bamse. Jeg dro hundene med meg opp i veien samtidig som jeg fektet for å prøve å holde sauene unna, men jeg ble ikke enset det grann. Alle seks holdt på innimellom oss og de to voksne gikk løs på Lakka og Bamse gang på gang, stanget, løp dem ned og tråkket på. For første gang i historien hørte jeg Bamse klynke av ubehag (han har en særdeles høy smerteterskel!) Vi prøvde å trekke oss unna dem, men de fulgte etter oss, men til slutt følte de seg (heldigvis for oss) ferdige. Det høres jo rart ut at vi ikke kom oss unna noen sauer, men for det første kom det helt uforberedt (hadde det vært kuer som stod i veien og ikke ville flytte seg da jeg kom alene med to hunder, hadde vi gått tilbake og tatt skiløypa/Bjørnestien oppover istedet, men jeg har aldri opplevd så pågående og hissige sauer før uten at de har hatt behov for å beskytte lammene sine) i tillegg var båndene låst som veldig korte, i tillegg til at de var festet på meg, så ingen av hundene hadde mulighet til å få avstand til sauene, så vi en stor enhet som ble ringet inn av disse krølldottene. Å slippe Lakka helt ville jeg uansett ikke tatt sjansen på, i en sånn situasjon kunne hun følt behov for både å stikke av og å forsvare seg, og sistnevnte hadde ikke vært til sauenes fordel, og det hadde bare gått ut over henne om så hadde skjedd.
Vi får håpe at episoden har gjort hundene enda mer skeptiske og reserverte til sau, og at det kom noe godt ut av den for dem. Personlig må jeg si jeg tross alt er imponert over attityden til disse sauene, makan til selvtillit skal en lete lenge etter! De fulgte med på oss fra over 100 meter og hadde ikke på noe som helst tidspunkt til hensikt å vike av (eller slippe oss forbi, tydeligvis...). Den ene av dem hadde brune områder i ansiktet og er lett gjenkjennbar, så treffer vi på henne igjen kommer vi definitivt til å skygge banen i fremtiden!

På tur ut

Hira 

Norgesreklame 

Vennligsinnede sauer


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar